Οι ΗΠΑ εισάγουν δασμούς σε κινεζικά πλοία για να ενισχύσουν την ναυπηγική βιομηχανία τους. Τα τέλη θα αυξάνονται σταδιακά, με κριτήρια το βάρος και τον αριθμό εμπορευματοκιβωτίων. Κινέζικα πλοία θα πληρώνουν έως $50 ανά τόνο, με επίδραση στις τιμές γ
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποκάλυψαν σχέδια να επιβάλουν λιμενικά τέλη σε κινεζικά πλοία, με στόχο την αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στις ΗΠΑ και την πρόκληση της κινεζικής κυριαρχίας στον τομέα.
Από τα μέσα Οκτωβρίου, οι κινεζικοί πλοιοκτήτες και εταιρείες θα χρεώνονται 50 δολάρια ανά τόνο φορτίου, με τα τέλη να αυξάνονται ετησίως για τα επόμενα τρία έτη. Πρόκειται για μια πιο ήπια προσέγγιση σε σύγκριση με προηγούμενες προτάσεις, οι οποίες προκάλεσαν ανησυχίες για περαιτέρω διαταραχές στον παγκόσμιο εμπόριο.
Ένας εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι τα μέτρα αυτά "θα αυξήσουν τις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές και δεν θα αναζωογονήσουν τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ".
Ο Γραφείο Εμπορικών Εκπροσώπων των ΗΠΑ (USTR) ανέφερε:
"Η Κίνα έχει σε μεγάλο βαθμό πετύχει τους στόχους κυριαρχίας της, θέτοντας σε σοβαρή μειονεκτική θέση αμερικανικές εταιρείες, εργαζόμενους και την οικονομία των ΗΠΑ."
Τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση το βάρος του φορτίου, τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων ή των οχημάτων που μεταφέρουν τα πλοία. Για τα εμπορευματοπλοία, η χρέωση θα ανέρχεται σε 18 δολάρια ανά τόνο ή 120 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, με αυξήσεις στα επόμενα έτη. Τα μη αμερικανικά πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα θα χρεώνονται 150 δολάρια ανά όχημα.
Οι χρεώσεις θα εφαρμόζονται μία φορά ανά ταξίδι, με μέγιστο όριο πέντε φορές ετησίως. Εξαιρούνται τα άδεια πλοία που φτάνουν σε αμερικανικά λιμάνια για τη μεταφορά διογκωμένων εξαγωγών, όπως άνθρακα ή σιτηρών, καθώς και πλοία που κινούνται μεταξύ αμερικανικών λιμανιών ή προς Καραϊβικές νήσους και εδάφη των ΗΠΑ.
Οι τελικές χρεώσεις είναι σημαντικά χαμηλότερες από την αρχική πρόταση του Φεβρουαρίου, η οποία προέβλεπε τέλη έως και 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά επίσκεψη κινεζικού πλοίου σε αμερικανικό λιμάνι.
Σε τρία έτη, θα ξεκινήσει μια δεύτερη φάση μέτρων που θα ευνοεί αμερικανικά πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με προοδευτικές αυξήσεις στα επόμενα 22 έτη.
Οι νέες πολιτικές έρχονται σε μια περίοδο ήδη ταραγμένου παγκόσμιου εμπορίου λόγω των δασμών που επιβλήθηκαν από τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Ειδικοί αναφέρουν ότι φορτία προορισμένα για τις ΗΠΑ ανακατευθύνονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η συμφόρηση σε λιμάνια όπως το Φέλιξστοου του Ηνωμένου Βασιλείου και το Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Οι επιπτώσεις των μέτρων είναι ήδη εμφανείς: εισαγωγές από την Κίνα στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 15% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 12% τα πρώτα τρίμηνα του 2025. "Αυτό είναι άμεση συνέπεια των ενεργειών του προέδρου Τραμπ", σχολίασε ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Chartered Institute of Export & International Trade.
Επιχειρήσεις προειδοποιούν ότι οι δασμοί θα οδηγήσουν σε αυξημένο κόστος για τους καταναλωτές στις ΗΠΑ, ενώ η ανασχεδίαση των εφοδιαστικών αλυσίδων φαίνεται αναπόφευκτη. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά.
Διεθνές Μητρώο Οφειλετών
Βεβαιωθείτε, μέσω ενός αναλυτικού ελέγχου του μητρώου οφειλετών, ότι το οικονομικό ιστορικό σας είναι πραγματικά καθαρό και απαλλαγμένο από οποιοδήποτε χρέος.
Η Γραμμή Αντικαταπολέμησης της Διαφθοράς είναι στη διάθεσή σας για ανώνυμες μαρτυρίες που μπορούν να σταματήσουν τη διαφθορά και την παράνομη δραστηριότητα.
Δημοσιογραφία για όλους! Στο cerd.com μπορείτε να δημοσιεύσετε χωρίς λογοκρισία και να ξεκινήσετε να κερδίζετε από τη συγγραφή. Γίνετε μέλος μας σήμερα!